söndag 27 januari 2013

Musse och Mimmitårta till Noel!

Den 24 januari fyller Noel 2 år och detta ville han fira med en tårta! En tårta som skulle vara dekorerad med hans favoriter, nämligen Musse och Mimmi! 





Tårtan innehåller; Ljusa bottnar med hallonmousse och vitchokladganache. Spacklad med vaniljsmörcreme, täckt och dekorerad med marsipan och sugarpaste.    

lördag 19 januari 2013

Älgtårtor till pappas 50 årsdag!

Vad hade jag gjort utan min pappa? Det finns inte ord som kan beskriva vilken uppskattning jag har till honom! Han hade gjort vad som helst för mig, mina systrar och hans barnbarn! Pappa fyller 50 år idag och jag har bakat tårtor till hans kalas. En av pappas fritidssysselsättning är jakt, därför blev det älgtema på tårtorna.  Han älskar fotboll, skulle kunna leva på korv med bröd och dessutom har mamma och pappa 25årig bröllopsdag idag. Så tårtorna fick bli inspirerade av detta! 
Stort grattis! Jag älskar dig papi!




Pappas favorit lag är IFK Göteborg och Myckleby IK, som är det lokala fotbollslaget. 




Som tidigare nämnt, så älskar pappa korv med bröd, denna utsökta rätt serverades till och med som kvällens förrätt! 


Grattis Mamma och Pappa på er bröllopsdag! Bra jobbat, ni är bäst!  





Tårtorna innehåller; Ljusa bottnar med jordgubbsmousse och vaniljglasscreme. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med sugarpaste. 

Sonjas pippitårta!

Idag fyller vår bustjej 2 år, hipp hipp hurra!!! Pippitema blir det på släktkalaset, för ingen är bättre än Pippi enligt Sonja. Det bästa paketet (hittills) var en gossedjurs Herr Nilsson. Just nu när jag skriver detta ligger Sonja ute i sin vagn och sover, självklart kramar hon hårt om sin apa! Det är helt otroligt att Sonja Bus redan är 2 år! Det känns inte alls så länge sedan som vattnet gick på julaftonsnatt och vi körde in till förlossningen i snöoväder och blixthalka.
Stort grattis min älsklingstjej!!!   
     


Tårtan innehåller; Ljusa bottnar med björbärsmousse och vitchokladganache. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med marsipan och sugarpaste.  

fredag 11 januari 2013

Militärtårta till Moses

Att baka tårta till en kille som ska fylla tio år kan vara en riktig utmaning! Moses önskade en tårta med Master chief från spelet Halo 4. Det var en utmaning för mig att bara ta reda på vad detta var för något. När vi pratade om tårtan nämnde han ett halsband med id-brickor som krigarna har, så det fick pryda tårtan. För att få den lite mer "militärig" så täckte jag tårtan med kamouflagemarsipan.



Tårtan innehåller: Chokladbottnar med hallonmousse och marabouganache. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med marsipan och sugarpaste. 
 

torsdag 10 januari 2013

Mumintårta till Sonja!

Igår var det första dagen för Sonja på dagis efter jullovet och då bjöd hon sina dagiskompisar på denna Mumintårta. Hon var stolt som en tupp när hon gick in på dagis och fick visa sina dagsifröknar vad hon hade med sig. Jag måste säga att lämna henne på dagis efter en långledighet gick otroligt lättare denna gång!!!



Tårtan innehöll; Ljusa bottnar med hallonmouse och glasscreme. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med sugarpaste. 

lördag 5 januari 2013

Carls Dinosauriertårta!

Carl fyller 4 år och det ska han fira med att bjuda sina nära och kära på Dinosauriertårta! Carl och vår Sonja går på samma avdelning på dagis och Carl är väldigt snäll mot Sonja. Han hjälper, busar och tar hand om henne, så han får extra stora kramar av Sonja! Därmed var det extra kul när Carls mamma ringde och frågade om jag hade tid att göra en tårta. 
Stort grattis Carl!!!




Tårtan innehåller; Ljusa bottnar med hallonmousse och glasscreme. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med sugarpaste. 

tisdag 18 december 2012

Äntligen tillbaka i tårtvärlden!

Hej allihop! 
Nu är vi äntligen på plats i vårt hus! Det har varit ett tufft halvår och två intensiva månader med slutspurt av renovering, byggstäd, flytt och flyttstäd. Mitt upp i allt detta är jag ju gravid, vad det nu det innefattar. Men nu har har det lugnat ner sig och jag är redo att ge mig in i tårtvärlden igen. Oj vad jag har längtat, det riktigt kliar i mina bakfingrar! Jag har redan börjar fixa med dekorationerna till min nästa tårta, den är till min dotter Sonja som fyller två år den 25 december. Jag kan inte heller beskriva hur bra det känns att få baka i sitt egna kök, som man har planerat själv efter sina egna köksbehov. Jag kan lätt rekommendera en bänkskiva i granit om man tycker att det är kul att baka, underlättar otroligt mycket!

Husets hjärta, köket!!