Visar inlägg med etikett Övriga tårtor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Övriga tårtor. Visa alla inlägg

torsdag 5 juni 2014

Studenttårta med grävmaskin!

Emil blir färdig utbildad grävmaskinist, när han idag tar studenten! Det bjuds på tårta till släckt och vänner och självklart fick en grävmaskin pryda den. Stort grattis Emil och lycka till i framtiden!





Tårtan innehåller: ljusa bottnar med jordgubbsmousse och vanlijcreme. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med sugarpaste.  

lördag 29 mars 2014

Chokladtårta deluxe till Anna

För några veckor sedan så frågade Anna mig om jag kunde baka en chokladtårta till henne, men inte vilken chokladtårta som helst. Utan chokladtårtans rolls royce! Hon hade hittat ett recept på nätet som hon gärna ville att jag skulle baka efter och jag kan ju säga att den innehåller ett halft kilo mörk choklad. Ni som är nyfikna på att baka den så finns receptet på bifogad länk. 
http://www.alltommat.se/recept/Chokladtarta-fin-407


torsdag 13 mars 2014

Iphone-tårta till 6A!

Igår hade min mamma sorg i hjärtat när hon skulle säga hejdå till sina underbara elever. Orust kommun har beslutat att säga upp eller omplacera flera av kommunens elevassistenter och mamma blev en av dem. Men för att liva upp stämningen så hade hon med sig en Iphone-tårta till klassen. Hon berättade senare på kvällen att tårtan hade varit en succé hos de 13åriga eleverna. 





Tårtan var helt gluten och laktosfri så att alla i klassen kunde äta den oavsett matallergi. 
Tårtan innehåller: chokladbottnar bakade på potatismjöl, fyllda med jordgubbar, jordgubbsgrädde och Ahlgrensbilarfluff. spacklad med laktos ri grädde, täckt och dekorerad med marsipan och sugarpaste. 
  

onsdag 25 december 2013

Sonja 3 år!!!

Idag fyller vår stora tjej 3 år! Hipp hipp Hurra hurra!!!! Mimmi piggtemat på tårtan fortsätter. Eftersom vi firar jul och nyår med familjen i Luleå i år och alla mina tårtgrejer är hemma, så fick jag göra en annan variant av tårta. Insåg idag att nästa utmaning jag ska ta mig an och träna på är att spritsa! Jag hittade en "enkel" spritsteknik på Sockerrus hemsida, men jag är långt ifrån resultatet som hon har på sin spritsade tårta!
När Sonja föddes för tre år sedan på juldagen så lovade jag mig själv att hennes födelsedag ska vara en "riktig" födelsedag och vi inte skulle blanda in julen. Men detta försvårade hon rejält för mig i år när hon själv bestämde att hon skulle ha juleskumsfluff i tårtan! jajaja, bara hon är nöjd så känns det bra i mammas hjärta!





Tårtan innehåller; Chokladbottnar med juleskumsfluff och geichaganache. Täckt och spritsad med grädde. 

fredag 11 oktober 2013

Devil chocolate cake

I veckan fyllde jag år och jag fick äntligen möjlighet att prova på att baka en tårta som jag har velat göra länge! Kungen av alla chokladtårtor nämligen en devil chocolate cake. Istället för att spackla och ha samma chokladglasyr på hela tåran, så gjorde jag en egen version. Jag hade ett lager med nutella och ett med vit chokladfrosting. Ni som tycker om att baka, utmana er med denna tårta! och till alla er chokladälskare där ute, jag säger bara mums!!!


Receptet på bottnarna och till chokladglasyren hittar ni här:
http://www.leila.se/devils-food-chocolate-cake/recept/bakverk/index1,23.htm?id=2687

torsdag 14 mars 2013

Pannkakstårta till John!

Den 5 mars fyllde min kära sambo gubbe! Han blev nämligen 30 år! Vi firade han uppe i fjällen i samband med att han hade klara av att åka Vasaloppet, så jag hade tyvärr inte möjlighet att göra en "riktig" födelsedagstårta. Men fredagen innan vi åkte så överraskade vi honom med en pannkakstårta! receptet hittade jag på sockerrus blogg, tårtan är fylld och dekorerad med Nutella, bananer och blåbär. 
Stort grattis hjärtat!


lördag 23 februari 2013

Triple chocolate cheesecake

I kväll har vi haft en "tack för hjälpen" middag för dem som har hjälpt oss med husrenoveringen. Det blev en trerätters middag och till desert hade jag bakat en tripel chocolate cheesecake. Iden fick jag ifrån Christina från "mitt kök", hon bakade den till alla hjärtans dag och jag har sen dess tänkt på denna. Den var väldigt "mastig" kan rekommendera den till hungriga chokladälskare!






 Receptet hittar ni här : http://www.recept.nu/christina-gyllner/efterratter-och-godis/agg-och-mejeri/triple-chocolate-cheesecake/ 

lördag 29 september 2012

Frisscarros jubileumstårta!

Idag ska Sonja, mamma och jag ner till Göteborg för att gå på Mimmis salongs 2 års jubileum. Tjejerna på salongen önskade choklad till sina tårtor och detta fick det bli! Jag vill passa på att önska tjejerna lycka till i framtiden med salongen, jag tror på dem!!


Tårtorna innehåller; Chokladbottnar med hallonmousse och nougatganache. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med marsipan. 

tisdag 14 augusti 2012

Graviditetstårta!

För några veckor sedan bakade jag den här tårtan. Den skulle vara en överraskning till vår familj och budskapet blev en STOR överraskning. Jag och John ska nämligen få ett barn till i feburari och Sonja ska bli storasyster. Jag hoppas av hela mitt hjärta att renoveringen av huset är  färdigt och att vi då bor där!   




Magen innehöll, ljusa bottnar med färska jordgubbar och jordgubbsmousse, samt maraboganache. Tuttarna innehöll, ljusa bottnar med färska jordbubbar och saltlakritsfluff. Tårtan var spacklad med grädde, täckt och dekorerad med marsipan och sugarpaste. 

lördag 21 april 2012

Instrument-tårta till Perikles

I kväll är det Vårfest på Stalabyggdegård, dessutom spelar Perikles där för 20 gången! Anette som kontaktade mig önskade att det skulle vara några instrument på, samt om det kunde stå "20 år på Stala". Nu hoppas jag att festen blir lyckad och tårtan smakar! 




Tårtan innehåller; Ljusa bottnar med jordgubbsmousse och maraboganache. Spacklad med grädde,täckt och dekorerad med sugarpaste och marsipan.  

fredag 20 april 2012

Xbox-tårta!

Mamma har bytt jobb och hon ville överaska sina gamla elever med en tårta! Ett intresse som eleverna delar är att spela Xbox, så en tårta i form som en kontroll fick det bli! 
Tårtan är beräknad till 10- 12 personer och innehåller; Ljusa bottnar med centerganache och glasscreme. Den ät täckt och dekorerad med sugarpaste. 



söndag 8 april 2012

Morotstårta på påskafton!

Till kvällens påskfirande har jag prova på något som jag inte tidigare har gjort, nämligen en morotstårta. Tårtan innehåller; Leilas morotskaka som botten, fylld med lemoncurd och vitchokladganache. Spacklad med creme cheesefrosting. Provapå-temat fortsatte med att jag för första gången gjorde ett försök till en stor blomma i flowerpaste.  Blomman får jag träna lite mer på att göra, men det ska jag alltid finnas en första gång! Nu återstår det bara för mig att njuta av kvällens knytkalas och önska er en Glad Påsk! 



fredag 30 mars 2012

Resetårta till Jill!

Idag ska Jill bjuda sina kollegor på fika, hon har nämligen för en tidsen fyllt år. Temat på tårtan var resor eftersom hon jobbar inom den branschen. På tårtan fick det då bli ett flygplan, en resväska och palmer mm! 





Tårtan innehåller; Ljusa bottnar med päronmousse och after eightganache. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med sugarpaste.

torsdag 8 mars 2012

Schacktårta till Stensbo skolan!

Stensbo skolans klass 4 har tagit sig vidare i tävlingen Schack4an och det ska hela skolan fira med tårta. Det var en mamma som hade smakat på Converseskor-tårta, som ringde och frågade om jag ville baka till dem. Det är väldigt kul när folk ringer och vill ha mina tårtor, då blir jag väldigt glad! Det var en stor beställning, med lite ont om tid, så det fick bli två långpannetårtor. 
Lycka till klass 4 och jag hoppas att tårtorna smakade!




Tårtan med text innehöll; Ljusa bottnar med hallonmusse och glasscreme. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med marsipan.
Tårtan med pjäser innehöll; Ljusa bottnar med jordgubbsmousse och marabooganache. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med marsipan

söndag 4 mars 2012

Explosionstårta till John!

I morgon fyller min sambo John 29 år, men vi hade kalas idag. Jag var tvungen att påminna honom om att han snart fyller 30! Nästa år när han fyller, då firar vi hans dag i Sälen. John har nämligen fått en biljett till Vasaloppet 2013 av mig. Han har länge sagt att han ska åka Vasaloppet innan han fyller 30 och nu klarar han det med två dagar. 
Grattis hjärtat! 


Tårtan innehöll; ljusa bottnar med päronmousse och after eightganache. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med marsipan och mintkulor. 

onsdag 29 februari 2012

Conversesko-tårta till Ellen!

Idag fyller min kusin Ellen 12 år eller eftersom hon fyller på skottdagen så är det ju 3 år . Hon hade en önskan om en rosa Conversesko som tårta och helst skulle räcka till 20 personer. Som tidigare sagt, det är alltid spännande att prova på något som man inte har gjort tidigare och Ellen gav mig verkligen en utmaning! 



Tårtan innehåller; Ljusa bottnar med maraboganache och rollokolaganache, täckta med sugarpaste

söndag 19 februari 2012

Explosionstårta till Elliot!

Elliot fyller tio år och idag ska han ha kalas. Efter att ha kollat runt på min blogg bestämde han sig för en Explosionstårta med Polly. Nu hoppas att Elliot får ett lyckat kalas och att tårtan smakar!  



Tårtan innehåller; Ljusa bottnar med hallonmousse och pollyganache. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med sugarpaste. 

lördag 19 november 2011

Vintertårta till SPF

Idag har jag bakat tårta till Göksäters Boule förening. De önskade en gräddtårta men eftersom att spritsa inte än är min grej så därför fick tårtan bli halvtäckt. Men när tårtan precis var leverera då ser jag att ett E ligger kvar på bänken, så det blev BOULE utan E. Lite pinsamt! Men jag hoppas att tårtan smakade bra ändå.





Tårtan innehöll: Ljusa bottnar, jordgubbsmoussé och vitchokladganache. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med marsipan. 

tisdag 25 oktober 2011

Tårta med rosor!

Idag var det Johns tur att ta med sig fika till sitt arbetslag. Det fick bli en tisdagsfikatårta med rosor på.






Tårtan innehöll; chokladrulltårta med centerganache. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med sugarpaste. 

torsdag 29 september 2011

Explosionstårta till Johan

Dagens bakning var till Johan. Han hade klarat ett arbetsprov och då var regeln på hans jobb att man ska bjuda på tårta! Jag fick helt fria händer med tårtan, men han påpekade att dom var duktiga tårtätare! Jag passade på att göra en explosionstårta med Polly och i tårtan är det rikligt med fyllning, så Johans kollegor blir riktigt nöjda. 



Tårtan innehåller; Ljusa bottnar med jordgubbsmoussé och pollyganache. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med sugarpaste och Polly.