lördag 26 oktober 2013

Mollys doptårtor!

Idag ska lilla Molly döpas och jag fick äran att baka tårtorna! När jag träffade Molly hade hon en supersöt klänning från märket Newbie så inspirationen till tårtan kommer från den. Det var mitt i prick när jag frågade hennes mamma om denna decor var okej, för då berättade mamma Fredrika att Mollys faster och blivande gudmor hade gett henne den. Mollys föräldrar hade även önskan om en gammelrosa färg på tårtan med bruna nallebjörnar. 








Tårtorna innehåller: Rosa bottnar med hallonmousse och marabouganache. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med sugarpaste. 

Styrketräningstårta till Helena!

Hipp hipp hurra, stort grattis Helena på din 35 årsdag! Helena och jag är kollegier på Sportlife och hon är en av våra mest tränade och starkaste instruktörer. Dekoren på tårtan var självklar, skivstång, träningsredskap och STORA vikter. Jag vill önska dig en bra dag och jag hoppas att ni får ett trevligt tårtkalas! 



Tårtan innehåller: Rosa bottnar med jordgubbsmousse och vit chokladganache. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med marsipan och sugarpaste. 

torsdag 24 oktober 2013

Spöktårta!

Jag har bakat tårta till mammas klass, de ska dels fira mammas födelsedag men även att det är höstlov och Halloween. De tre småspökena är anpassade för olika elevers allergier. Jag tycker att det var kul att få ihop en tårta som var för alla! Nu hoppas jag att eleverna tycker om tårtan och att ni läsare får en trevlig Halloween! 




Tårtan innehåller: Ljusa bottnar med jordgubbsmousse och marabouganache. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med marsipan

Småspökena innehåller; glutenfria chokladmuffins med jordgubbsmos. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med marsipan. 

Hösttårta till mamma Anki!

Ett år kvar till 50, idag firar vi mammas 49 årsdag. Mamma önskade en tårta som var inspirerad av hösten, så höstlöv, flugsvampar, igelkottar och en räv fick pryda tårtan. När jag bakar till familjen så har jag chansen att experimentera och prova på olika smaker, former och fyllningar. Denna tårta har jag fyllt med en ny semlecreme tillsammans med vit chokladganache. Ska bli spännande att se vad familjen tycker om denna kombination!





Semlecremen består av 

2 dl vispgrädde, 
2 dl creme frache 
150 gram mandelmassa 
1 tsk kardemumma

Tårtan innehåller: Ljusa bottnar, semlecreme och vit chokladganache. Spacklad med grädde , täckt och dekorerad med marsipan och sugarpaste

lördag 19 oktober 2013

Tårta med slott och prinsessa till Celina!

Idag är det en stor dag för Celina, hon fyller 4 år och ska ha ett prinsesskalas! Pappa Sonny som hämtade tårtan berättade att hon hade väldigt svårt att välja vilken prinsessklänning hon skulle ha på sig. Så dom skulle nog lösa problemet med ett klädbyte efter halva kalastiden. Detta tycker jag är helt underbart, tror att Celina är en äkta prinsessa ända ut i fingerspetsarna. Tårtan försökte jag göra så "prinsessig" som möjligt, så den verkligen plattsar på kalaset. Stort grattis Celina och jag hoppas att du får en fantastisk dag! 





Tårtan innehåller: Ljusa bottnar med jordgubbsmousse och marabouganache. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med sugarpaste.

fredag 18 oktober 2013

Uggletårtor till Nina!

Nina har fyllt 50 år och i dag ska hon bjuda sina lärarkollegier på tårta. Jag fick helt fria händer med dessa tårtor och det är både kul och lite läskigt! Roligt för inga "ramar" finns, men också jätte läskigt för "ramarna" är stora tryggheter i vanliga fall! Decoren på tårtan blev tillslut varsin professor Uggla, en för de teoretiska ämnena och en för de praktiska. 

Nu hoppas jag att ni får en trevlig fikastund på Ekenässkolan och ett stort grattis till dig Nina!







Tårtorna innehåller: Ljusa bottnar med After eightganache och päronmousse. Spacklad med grädde, täckt och dekorerad med sugapaste. 

fredag 11 oktober 2013

Devil chocolate cake

I veckan fyllde jag år och jag fick äntligen möjlighet att prova på att baka en tårta som jag har velat göra länge! Kungen av alla chokladtårtor nämligen en devil chocolate cake. Istället för att spackla och ha samma chokladglasyr på hela tåran, så gjorde jag en egen version. Jag hade ett lager med nutella och ett med vit chokladfrosting. Ni som tycker om att baka, utmana er med denna tårta! och till alla er chokladälskare där ute, jag säger bara mums!!!


Receptet på bottnarna och till chokladglasyren hittar ni här:
http://www.leila.se/devils-food-chocolate-cake/recept/bakverk/index1,23.htm?id=2687