fredag 9 september 2011

Hösttårta med saltlakritsfyllning!

Nu kändes det som om att det var en lång tid sedan som jag bakade en tårta. Så nu kliade det ordentligt i mina fingrar, så varför inte baka en tårta för att fira en bra vecka och att hösten har kommit! John har länge pratat om att han vill smaka på en tårta som har lakritsfyllning och då skulle det helst vara saltlakrits. Så jag bestämde mig för att pröva, eftersom jag snart ska göra en tårta, där beställningen innehåller center fyllning så ville jag ta tillfället i akt och pröva någon typ av centerfyllning. I godishyllan hittade jag Cloettas plopp med saltlakrits fyllning så denna fick det bli. För att det inte skulle ta lika mycket tid, valde jag att göra en tårta av en rulltårta. Tårtan innehåller chokladrulltårta med ploppsaltlakritsmoussé. Den är spacklad med grädde, täckt och dekorerad med marsipan och sugarpaste. 





5 kommentarer:

  1. Men.. gör du den där sugerpaste själv?? Eller köper man de??
    Detta verkar ju hur svårt som helst men väldigt kul =) Funderar lite på om jag ska våga mig på å göra ngn tårta själv!!!
    Kanske kan komma till dig och praktisera lite? =P

    Kanontrevlig blogg =D

    Kram Kram Jenny Å

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket, kul att du tyckte om bloggen!

    Jag köper sugarpasten men jag brukar färja till de färgerna som jag vill ha. Denna tårta har nästan bara marsipan på sig, det är bara svamparna som är gjorda i sugarpaste.

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. E det sötare än marsipan? Du har inga bra tips på ngn god chokladtårta.. eller tårta med god chokladfyllning??

    /Jenny

    SvaraRadera
  4. Jag tror att folk i allmänhet tycker att det är sötare med sp men jag har nog ännu inte bestämt mig vad jag tycker. Det som jag tycker är ju att sp är mer neutralare och passar till mycket fler kombinationer. Sen så är den mycket lättare att jobba med! Mitt tips är att titta i godishyllan om vilken choklad du vill använda i fyllningen, smält ner den i 2 dl grädde på svagvärme och låt den stå över natten innan du vispar upp den med en elvisp. Då har du fått en grymt god chokladfyllning till vilken tårta som helst!

    SvaraRadera
  5. Gjorde som du sa där... smälte ner "sea salt" choklad igår så idag är det upp till bevis... =)
    Tack för tipset!

    SvaraRadera